Tour de Noreg

Resumé

Den här bloggen skulle ha startat för två år sedan, då vi flyttade till Norge.

Vad vi inte visste då var att detta skulle bli en "skikklig" turné...

I kategorin Retroaktivt kommer vi därför att blogga, i kronologisk oordning, friskt ur minnet om ting som skett under den tid vi varit i Norge.

Stilla på bloggen

AktivtPosted by jan 20 Aug, 2010 21:55:41
Ja som syns, så händer det inte så mycket på bloggen nu. För tillfället finns mer motivering att fota och därför har jag gjort en liten fotoblogg som kanske kommer att uppdateras oftare. Mer fokus på bilder och lite mindre på text. Den lilla text som skrivs där är också på engelska, eftersom vi har många internationella bekanta. sidan hittar ni här: www.plattfot.com/blog.php

Så pausar vi "touren" tills vidare.. Ha de´!

Första varvet avklarat!

AktivtPosted by jan 10 Jul, 2010 11:37:58
Så lämnade vi till sist Stavanger, tisdagen den 29:e juni..Vi tog den enda vägen från byn som inte provat än, väg 13 förbi vackra dalar och branta fjällväggar..
Och vidare över Röldal/Haukeli, där det fortfarande låg lite snö på topparna.

Framme i Oslo blev det omedelbart massa aktiviteter, först grillkväll hos Niklas och carolina. Nästa dag upptackte vi av en slump att NOFX spelade, och drog såklart dit.

..nostalgi som höll måttet med råge.

På torsdagen fick vi vår nya lägenhet..

...och satt och väntade på flyttbilen.. Vi fick kontakt med den först på eftermiddaen och då visade det sig att de kört till Stockholm först.. Och kom till oss på fredag morgon istället.. :(

I oslo fick vi äntligen temperturer på över 20 grader..

Och så blev det fotboll på storbild.. Holland vann..

Och grillen har blivit monterad igen för första gången sen Tromsö, och redan väl använd! å mer lär det bli.

Sista turen - Heiahorn

AktivtPosted by jan 27 Jun, 2010 11:10:58
Vi tog sista chansen till en liten topptur för flytten i går. Jag har varit med Lyse inne i Jörpeland flera gånger och sett en häftig topp som jag velat gå upp på. I går blev det nästan sommar och då tog vi tillfället i akt.

Först färjan från Stavanger..

..mot Tau. Sen vidare in till Jörpeland.Här är en av anledningarna till att jag varit där förut. Tillsammans mad DNMI har vi spanat in en bra plats till en väderstasjon, och nu har DNMI satt upp den åt Lyse. Rakt bakom vindmasten syns Heiahorn.

Det är bara att följa stigen, och sen skyltarna ditåt..Genom björkskogen..

Trots bra markering lyckades vi gå ifårn stigen och fick klättra lite upp för branten i oländig terräng, men så kom vi rätt igen och då gick det fort uppåt. Jörpelandsvattendraget från ovan.Topparna närmar sig.. eller så är det vi som närmar oss topparna..Vy över fjällen västerut.Toppvarden!Och jag var där också ;)Cecilia kollar BASE-möjligheterna på den branta sidan..Och lite posering för kameran, med havet i bakgrunden.På väg ner med Heiehorn bakom.

Den var en enkel och fin tur. Kan anbefallas för den som har möjlighet att gå här senare i sommar för det var smockfullt med hjortronblomster på väg upp. Vi såg t.o.m ett "nyfött" bär.

Solmorgon

AktivtPosted by jan 23 Jun, 2010 12:25:29
Plötsligt har man några lediga dagar. Passade på att utnyttja solen på balkongen för första gången. Kanske är på tiden nu när det är mindra än en vecka kvar till flytten.

Båtar

AktivtPosted by jan 22 Jun, 2010 09:39:43
Dagens båtar ser konstigare ut:

än gårdagens:

Fiskare

AktivtPosted by jan 21 Jun, 2010 13:40:53
I brist på annat..

Hur man fördriver tiden i Stavanger

Silver Sunrise

AktivtPosted by jan 18 Jun, 2010 15:55:06
Det finaste med vår nuvarande lägenhet i Stavanger är soluppgångarna. Vi har ju fjorden utanför fönstret och lägenheten är vänd åt öst, så vi vaknar många gånger till härliga soluppgångar. Som idag till exempel, lite skurar inne över fjällen ger en fin silverglans på morgonen.

Nu blir det ju inte så många soluppgångar till. Knappt två veckor kvar till nästa flytt!! =)

En snorklare..

AktivtPosted by jan 14 Jun, 2010 16:49:45
En eftermiddagspromenad längs vattnet. Som vanligt fullt av östeuropeer och/eller(?) ryssar längs vattenbrynet med fiskspön. Lite längre bort dök det upp en lite ovanligare syn. En snorklare med en boj på släp.